Forum > Offtopic > Echt vs digitaal regels  
Draed Ghawl

26 Jan 2015 om 18.38
Ik speel nu al een paar dagen op deze website spelletjes en loop tegen een probleempje aan...
Als ik een nieuw spel koop en de regels doorlees heb ik al snel door hoe het moet en kan ik zo een spelletje starten. Ook als ik een spel bij iemand anders speel en hij legt het me uit, snap ik het snel en win ik soms wel is het eerste potje. Af en toe pak ik de regels derbij, maar het gaat allemaal prima.

Nu ben ik hier begonnen aan een aantal spellen:
Mahardja
Puerto Rico kaartspel
Attila
Babel
Jambo en Kahuna, maar die kende ik beiden al.
Puerto Rico

Om te beginnen kijk ik eens naar Mahardja. De regels leken redelijk simpel en ik kon snel van start. Ik had geen idee wat me tactiek moest zijn, maar dat boeit me niet. Toch duurde het heel wat beurten voor ik eindelijk eens door had hoe ik een paleis moest bouwen. Achteraf gezien denk ik: "waarom zag ik dat niet?".

Ik kende al het android spel San Juan en dat verschilt niet veel van het kaartspel. Vandaar dat ik geen problemen met dit spel heb en ik het met plezier speel.

Dan kijken we eens naar Attila. Een spel dat na het lezen van de regels enorm vaag is. Geen idee wat ik nou moet doen en hoe ik het moet aanpakken. Ik begin het nu te snappen, maar toch duurt het wel erg lang...

Babel is een spel dat ik snel door heb. Niet zo snel als een spel dat je niet op de PC speelt, maar ik snap het wel. Mijn tactiek moet zich nog vormen, maar dat komt wel goed.

Dan nu Puerto Rico... Wat een spel zeg... Ik snap er niet bepaald veel van. Misschien leg ik links tussen het kaartspel en bordspel die er niet zijn of misschien snap ik het gewoon echt niet. Ik weet niet hoe ik aan dingen kom en hoe ik bepaalde dingen moet doen. Het is erg vaag allemaal...

Nu vraag ik me dus af... Hoe komt het dat ik dit niet zo snel door heb? Waarom snap ik spellen wel als ik het in handen heb en niet als ik het digitaal speel? Het geeft ook niet zo veel plezier als je het niet snapt(nu snap ik eindelijk waarom sommige mensen niet van spellen kunnen genieten...). Hoe zit dit bij de andere mensen hier die niet alle spellen kennen? Weten jullie hoe ik dit op kan lossen?


Elenitza

26 Jan 2015 om 19:03
Een heel belangrijk verschil tussen de echte regels en de speluitleg hier is dat het hier allemaal beknopt is. Omdat de regelboekjes soms meerdere pagina's zijn en we aan het begin dachten dat beknopte regels genoeg zouden zijn.

De ervaring leert dat het lastig is sommige spellen beknopt uit te leggen. Bij Puerto Rico was dat ook echt een drama, dat lukte mij niet. Uiteindelijk heeft Tsja volgens mij ook alleen de rollen wat uitgelegd. Dat boekje (meerdere pagina's) is al redelijk beknopt.

We horen graag hoe anderen tegen het probleem van Draed aankijken en of wij daar iets in kunnen doen.
Regels helemaal uittikken? Of op punten verduidelijken? Of nog wat anders...?
Tsja

26 Jan 2015 om 19:13
Sowieso is de handleiding van PR-bordspel echt een boekwerk. We hebben geprobeerd het beknopt op te schrijven, maar er missen vast dingen.
El_Capitan
26 Jan 2015 om 19:34
Zoals Elenitza wel zal weten had ik datzelfde probleem ook. De spelregels zijn inderdaad beknopt en daardoor mis je veel logische kleine dingetjes. Zo had ik geen idee dat je bij Babel ook andere kleuren kaarten neer kon leggen. Om maar eens iets te noemen. Dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Verder is het voor een handleiding als PR echt wel heel erg lastig om dit op deze site neer te zetten. Mochten jullie daar hulp bij willen hebben (als het überhaupt wenselijk is) om het toch volledig en overzichtelijk te plaatsen dan hoor ik het graag :)
Elenitza

26 Jan 2015 om 19:42
[quote:El_Capitan]
Verder is het voor een handleiding als PR echt wel heel erg lastig om dit op deze site neer te zetten. Mochten jullie daar hulp bij willen hebben (als het überhaupt wenselijk is) om het toch volledig en overzichtelijk te plaatsen dan hoor ik het graag :)
[/quote]
JA! ;)
F1

26 Jan 2015 om 19:52
Ik denk inderdaad dat je de meeste spellen gewoon geprobeerd moet hebben en niet de "illusie" moet hebben dat er een kans is dat je je eerste potje van een onbekend spel wint... Je moet aan de interface en aan het spel zelf wennen. In het echt geef ik nieuwe spelers bijvoorbeeld ook tips. Dat kan hier alleen achteraf in plaats van op het moment zelf. Dat maakt het leren ook lastiger.

Wat betreft uitgebreide spelregels die zijn vaak wel te vinden. Van PR staan de orginele regels gewoon online ergens in PDF. Maar dat kun je niet helemaal op een website zetten....
Roelvanm
26 Jan 2015 om 23:22
Er zijn voor veel spellen videos waarin de regels worden uitgelegd. Maak een link naar zo'n video
4everlast

27 Jan 2015 om 10:16
bij elk nieuw spel dat hier werd gestart lees ik de spelregels ergens eerst online, nadien pas hier.
Dit helpt eerst het spel te begrijpen en nadien de interface.
Enkele "live spelletjes met commentaar" helpen ook! Afspraak maken via de lobby zou ik zeggen.
Zo steek je heel veel op van een ander!
bvb bij PR kan dit handig zijn, sommige zaken moet je echt op het ogenblik zelf zien. Het blijft mijn favoriete spel, zowel hier als thuis met vrienden!
4everlast

27 Jan 2015 om 10:18
deze is zeker ook handig:
http://www.bordspel.com/docs/puerto-rico-sheet.pdf
dolkonijn

27 Jan 2015 om 10:52
PR is nu ook niet meteen een spel dat intuïtief speelt... Er zitten heel wat 'kleine' regeltjes in die je makkelijk uit het oog verliest. Is dus volledig normaal dat je dat niet meteen 'oppikt' hoor. Grappig is dat hoe meer je online speelt, hoe meer 'verwend' je geraakt. ttz: Wanneer ik PR IRL speel moet ik zelf opnieuw gaan opzoeken hoeveel kolonisten ik op het schip moet klaarleggen, enz; terwijl zo'n online implementatie dat netjes voor je regelt. Bij mij is dus vaak het omgekeerde waar: vaak heb ik last om het spel IRL te volgen ;-)
Mac-S
27 Jan 2015 om 11:13
Misschien is het handig om op de pagina "Speluitleg" een linkje op te nemen naar de officiele spelregels, mits die ergens online voorhanden zijn? (En meestal is dat wel het geval, ofwel via de uitgever ofwel via Boardgamegeek)
Of zitten er beperkingen in de licenties waarom dat niet zou mogen?
Jonkvrouw_Swaan

27 Jan 2015 om 12:27
Linkjes die ik gebookmarked heb.
Puerto Rico bordspel: http://www.aleaspiele.de/Pages/A7/
Puerto Rico kaartspel: http://www.aleaspiele.de/Pages/B5/
Amazone: http://www.spelmagazijn.nl/nl/spelmag/amazon.html
Attila: http://www.bordspel.com/artikel/attila.html (recensie met beetje speluitleg)
Draed Ghawl

27 Jan 2015 om 12:29
[quote:Roelvanm]
Er zijn voor veel spellen videos waarin de regels worden uitgelegd. Maak een link naar zo'n video
[/quote]

Uiteraard kan ik ze zelf opzoeken, maar ik denk dat dit een heel goed idee is.
Draed Ghawl

28 Jan 2015 om 10:43
Misschien ook een idee om een melding te geven waarom je iets niet kan doen als je iets niet mag. Zoals ik klik bij Mahardja bijvoorbeeld op mijn actie huis bouwen, maar daarna mag ik er geen een bouwen... Waarom niet? Geen idee...
Tsja

28 Jan 2015 om 10:57
[quoteraed Ghawl]
Misschien ook een idee om een melding te geven waarom je iets niet kan doen als je iets niet mag. Zoals ik klik bij Mahardja bijvoorbeeld op mijn actie huis bouwen, maar daarna mag ik er geen een bouwen... Waarom niet? Geen idee...
[/quote]
Er zitten triljoen checks per spel om te kijken of iets wel of niet mag. Dat worden echt bergen berichten :(
Tsja

28 Jan 2015 om 11:13
Ik heb je spel gevonden, en in dit geval heb je geen huisjes in je voorraad dus kan je er geen bouwen :(
Draed Ghawl

28 Jan 2015 om 11:16
[quote:Tsja]
Ik heb je spel gevonden, en in dit geval heb je geen huisjes in je voorraad dus kan je er geen bouwen :(
[/quote]

Zo'n vermoeden had ik inderdaad ja, maar had geen idee waar ik dat kon terugzien...

[EDIT] nu zie ik het idd ja, ik dacht dat het tekentje ernaast(het witte plaatje met een huisje en pijl) de huizen in je voorraad waren... Guess I was wrong...