Forum > Forumspel Maharadja > Forumspel MA - Ronde 7  
Elenitza

07 Dec 2014 om 00.56
We mogen weer acties kiezen :).
We hebben 16 goud.

het spelletje


Jonkvrouw_Swaan

07 Dec 2014 om 11:27
In elk geval een paleis bouwen in grijs.
Ik twijfel over 2 huisjes uit de voorraad nemen, of groen naar beneden plaatsen. Heeft het nog zin om groen naar beneden te plaatsen?
MPloeger
07 Dec 2014 om 19:15
ik zou twee huisjes pakken. Geeft wat meer flexibiliteit in latere beurten. Groen naar beneden verplaatsen kan ook later nog wel, denk ik zo.
Elenitza

07 Dec 2014 om 21:15
En is karakterkaart wissel nog een optie om voor 9 goud een paleis te bouwen? Dan kunnen we hopen dat anderen karakter 6 pakken daarna en wij karakter 3 weer kunnen pakken.
MPloeger
07 Dec 2014 om 23:32
Op basis van wat er vorige beurt is gedaan en hoe veel goud er is verdient in de afgelopen twee verdienfasen, heeft Vogeltje nu minimaal 16 goud en 4everlast minimaal 15. Zij hoeven dus allebei niet per se nummer 6 te pakken om een paleis te kunnen bouwen.

In mijn eigen speelstijl zou ik in zo'n positie zelden een actie verspillen om drie goud te besparen, dus voelt het voor mij ook onwaarschijnlijk dat iemand gaat proberen om kaart 6 te pakken deze beurt, maar misschien zien jullie dat anders, of hebben jullie genoeg ervaring met vogeltje en/of 4everlast om te weten dat zij die mogelijkheid wel graag nemen.

Karakter verwisselen kan ook nog defensief worden gebruikt tegen 4everlast die misschien 3 wil pakken om te voorkomen dat wij 12 goud krijgen deze beurt, maar ik vind dit ook niet heel erg logisch, aangezien we ook wel voor kunnen komen te staan met al die huisjes die we daar hebben staan.

Daarom zou ik gewoon voor 2 huisjes uit voorraad kiezen. Ik denk overigens dat de andere actie huis+paleis moet zijn, zodat we eventueel nog een extra huis kunnen bouwen in grijs als 3 toch wordt afgepakt door 4everlast en anders kan die tussen blauw en oranje worden geplaatst, wat zeer waarschijnlijk nog wel van pas komt later dit spel.
Tsja

07 Dec 2014 om 23:35
Eens met MPloeger

2 huisjes uit de voorraad.
huis + paleis bouwen.
F1

08 Dec 2014 om 01:59
Plan mploeger
Rikje
08 Dec 2014 om 09:01
ik vind MPloeger's plan ook een prima idee
Elenitza

09 Dec 2014 om 07:11
Done :)
Elenitza

09 Dec 2014 om 18:53
Waar mogen het paleis en het huisje?
MPloeger
09 Dec 2014 om 21:40
Als we karakterkaart 3 houden, zullen we de meeste punten hebben met 2 huizen, de architect en 2 paleizen. Als we karakterkaart 3 kwijtraken, hebben we maar 5 punten.

Op basis van de afgelopen paar rondes denk ik dat tecumseh minder dan 9 goud heeft (nadat hij 6 goud verdiende 3 rondes geleden, deed hij 2 huisjes uit voorraad +2huisjes plaatsen, dus had hij toen al waarschijnlijk minder dan 9 goud en sinds dien heeft hij nog eens 2 goud uitgegeven, dus in totaal 4 en maar 3 verdiend) en hij zal dus niet een paleis kunnen bouwen en ook nog eens karakter 3 kunnen afpakken. Wel zou hij weer kunnen proberen om twee huizen bij te bouwen om zo op 6 punten te komen.

Tecumseh lijkt niet zo heel veel baat te hebben bij het pakken van karakterkaart 3, aangezien hij het minste aantal punten zal hebben, wat hij ook doet.

Ik denk daarom dat we wel kunnen spelen alsof we karakterkaart 3 gaan houden. Het huisje kunnen we dan plaatsen tussen oranje en blauw.

Een extra huisje bouwen in grijs heeft als voordeel dat we in ieder geval tweede blijven, zelfs als iemand toch onverwacht in staat blijkt om 3 van ons af te pakken, maar aangezien dit redelijk onwaarschijnlijk lijkt en het hutje tussen blauw en oranje zeer waarschijnlijk nuttig wordt, zou ik liever een extra huisje achter de hand houden in plaats van het onnodig in een stad te plaatsen.
F1

10 Dec 2014 om 04:24
Ik ben het eens met het plaatsen van het paleis in grijs en het feit dat we waarschijnlijk onze karakterkaart gaan houden. Op die manier winnen we daar de stad. Uiteraard er ook naartoe lopen met onze architect.
Het huisje twijfel ik nog een beetje over. Ik vraag me af of de blauwe stad überhaupt nog aan de beurt gaat komen voor het eind van het spel. Het is namelijk een stad waar wij nog helemaal niet in staan, dus ik verwacht dat wij de komende 1 of 2 beurt groen nog naar beneden zullen willen verplaatsen. Alleen als vogeltje zich ook met het schuiven van het spoor gaat bemoeien zullen we er misschien nog komen.
Ik zou het dorpje dus liever in paars zetten.
Tsja

10 Dec 2014 om 09:10
Ik verdenk tecumseh er ook nog wel van om de zwarte gouveneur omlaag te doen. Hij heeft geen huisjes en kan waarschijnlijk geen paleis bouwen. Voor hem blijven er weinig opties over.

Ik vind het prima om ons huisje in paars te zetten.
Piet
10 Dec 2014 om 12:48
paleis in de huidige stad (grijs is dat geloof ik he?) en het huisje toch maar tussen oranje en blauw wat mij betreft
Jonkvrouw_Swaan

10 Dec 2014 om 13:13
Paleis in grijs en huisje in paars. (En poppetje in grijs.)
Mocht blauw nog wel aan de beurt komen, kunnen we altijd nog een huisje op dat spoor plaatsen.
Elenitza

12 Dec 2014 om 15:53
Paleis in grijs lijkt iedereen het wel over eens te zijn.

Maar dat huisje is wat verdeelt. We hebben er echter maar 1 ;)
Elenitza

15 Dec 2014 om 15:52
Dus... Kunnen jullie samen bedenken waar dat ene huisje heen moet?

Ik heb gehoord.
Huisje in paars
Huisje tussen oranje en blauw
Huisje in grijs

Huisje in paars lijkt de meeste stemmen te krijgen ;)
Piet
15 Dec 2014 om 15:54
maar niet de mijne! ;)
MPloeger
15 Dec 2014 om 16:14
Ik zie niet helemaal in waarom paars zo veel waarschijnlijker is om aan de beurt te komen dan zwart. Vogeltje lijkt mij degene met genoeg middelen achter de hand om zich bezig te kunnen houden met het veranderen van de volgorde. Daarnaast komt paars dan misschien wel aan de beurt, maar het is nog volstrekt niet duidelijk dat een huisje daar ook een verschil gaat maken, terwijl een huisje tussen oranje en blauw gegarandeerd van belang is als blauw aan de beurt komt.
Tsja

15 Dec 2014 om 16:27
Ik vind daar (tussen geel en blauw) een huisje ook prima. Het is toch een beetje koffie dik kijken wie wat met het spoor gaat doen.
Elenitza

16 Dec 2014 om 23:08
Meerderheid lijkt nu voor huisje tussen oranje en blauw.
Morgenavond voer ik dit door tenzij er voor die tijd ineens andere geluiden te horen zijn ;)
Elenitza

20 Dec 2014 om 11:10
Zo done. Ik was iets later dan ik jullie en mezelf beloofd had zo te zien