Forum > Spellen > onduidelijkheden in regels- ja  
Elenitza

26 Feb 2010 om 17.09
Een aantal dingen waarbij wij bezig zijn dat na te vragen of dat nog moeten doen.

- Bij hoofdmanzetel, is het eerst pakken bij tegenstander, neerleggen en dan pas teruggeven, of is het echt ruilen? Vooral handig om te weten bij volle marktkraam, kan het dan dus wel of niet?
[i]Antwoord: Het is ruilen.[/i]

- Bij wijze man uit verre landen, heeft die ook invloed op de danseres en de portugees?

- Mag je in je eigen beurt als je een voorwerp al gebruikt hebt, deze nogmaals gebruiken als je deze door middel van een 'leeuw' weer gekozen hebt?


Als iemand er nog meer weet, dan horen we dat natuurlijk graag .


groenteboer

26 Feb 2010 om 18:13
Geen idee of dit helemaal hierin thuishoort, maar ik post het toch maar:

Ik verbaas me wel eens over de "masker der verandering" kaart. In vergelijking met alle andere kaarten, die allemaal een uniek voordeel hebben boven de overige kaarten, is deze kaart gewoon sowieso slechter dan de ketel. De ketel kun je gewoon tijdens je beurt gebruiken en daarmee kun je ook nog eens twee kaarten wisselen indien gewenst. Kortom ik mis het voordeel bij deze kaart.

Het lijkt mij veel logischer, omdat je de kaart inzet aan het begin van je beurt, dat het je indien je een kaart pakt geen extra actie zou kosten om het masker te gebruiken (de combinatie is één actie). Nu ben ik niet bekend met de regels, en of er expliciet staat dat het wel een extra actie kost, maar het lijkt mij persoonlijk logischer.
Tsja

26 Feb 2010 om 19:57
Er zit een vrij sumiere handleiding bij. De kaarten worden niet 1 voor 1 uitgelegd, maar juist alleen met algemene regels voor de verschillende soorten kaarten. Zo kost het uitvoeren van een voorwerp dus 1 actie

Ik vind het overigens niet zo erg dat de ene kaart sterker is dan de andere, hoewel er natuurlijk wel veel verschil zit tussen het masker en de ketel.
groenteboer

27 Feb 2010 om 14:44
[quote:Tsja]
Ik vind het overigens niet zo erg dat de ene kaart sterker is dan de andere, hoewel er natuurlijk wel veel verschil zit tussen het masker en de ketel.
[/quote]

Erg vind ik ook het niet, behalve misschien dat het voor de spelbalans wat minder is misschien. Maargoed dat is geen ramp.

Opvallend vind ik het echter wel, omdat er verder in het spel geen enkele andere kaart is die op alle fronten beter is dan een andere kaart zonder ook maar enig extra voordeeltje te hebben.
Elenitza

27 Feb 2010 om 21:47
[quote:Elenitza]
- Bij hoofdmanzetel, is het eerst pakken bij tegenstander, neerleggen en dan pas teruggeven, of is het echt ruilen? Vooral handig om te weten bij volle marktkraam, kan het dan dus wel of niet?
[/quote]

Deze is beantwoord :).

Het is echt ruilen, dus kan ook bij volle marktkraam. Dat houdt dus in dat we een bug moeten fixen .
Vogeltje

02 Mar 2010 om 15:55
Vogeltje gebruikt de Hoofdmanzetel.
Vogeltje pakt een .
Vogeltje betaalt 2 goud (6e marktveld).
Vogeltje geeft een terug.

Is het mogelijk om mijn 2 goud dan nu terug te krijgen ;-)

Spel ID = 130, toernooipot Vogel - Dolkonijn.
Tsja

02 Mar 2010 om 16:05
Nee
We gaan geen dingen fixen in de database die door onduidelijke spelregels verkeerd geimplementeerd zijn (het is dus ook strict genomen geen bug). Iedereen zit met dezelfde situatie, en moet het ermee doen.

Uiteraard ga ik het wel zo snel mogelijk aanpassen, maar voor nu: so be it.


Het is overigens een vertaalfout van het duits naar het engels. Op het duitse kaartje staat letterlijk "tauch" wat "verwissel" betekent. Op de engelse staat "Pak er 1 af en geef er 1 terug". De engelse kaarten zijn vertaald naar het nederlands,... en de nederlandse kaarten zijn geimplementeerd.
Vogeltje

02 Mar 2010 om 16:18
Als ik deze pot 2 munten tekort kom, trek ik me terug uit het toernooi ;)
Tsja

13 Mar 2010 om 20:58
De hoofdmanzetel is aangepast. Het is nu een echte wissel.