Forum > Offtopic > Catan bordspel - Welke versie?  
Kev
30 Nov 2014 om 16.40
Beste leden van deze site.

Ik heb een vraag aan fans van het bordspel van Kolonisten van Catan. Ik ben zelf nog maar net bekend met het spel en vind het erg leuk. Nu wil ik dus mijn eigen bordspel kopen en zie dat je een nieuwe en oude versie hebt. Nu is de oude versie van hout en de nieuwe van karton en plastic.

Van hout weet ik dat de kwaliteit goed is, maar ik hoor wisselende verhalen over de kwaliteit van de nieuwe versie. Ik ben niet van plan uitbreidingen te kopen (alleen de uitbreiding voor 5/6 spelers, welke bij de houten deluxe versie inbegrepen zit). Nu heb ik de nieuwe versie kunnen kopen voor €25,- (zit nog in folie), en ik twijfel om hier voor €15,- de uitbreiding voor 5/6 spelers bij te kopen en met €40,- klaar te zijn, of de basisversie die ik nu heb liggen voor €25,- weer te verpatsen en voor €60,- de deluxe versie te kopen.

Mijn vraag is, is het het waard €20,- (50%) meer te besteden voor de houten versie? Of is de kwaliteit van de kunststof-versie goed genoeg?


AxeCrazy

30 Nov 2014 om 17:17
Heb alleen met de houten gespeeld.
Die heb ik al 13 jaar en doet het nog steeds prima.
El_Capitan
30 Nov 2014 om 17:51
Ik heb ook alleen hout, maar zal sowieso altijd voor een houten versie gaan. Dat hout (haha) toch wat lekkerder vast enzo. Voelt gewoon beter.
Thijs M

30 Nov 2014 om 18:05
Same here. De kunststof versie vind ik zelf erg lelijk. De speelstukken maken het spel ook een stuk onoverzichtelijker dan de klassieke houten straatjes, dorpen en steden.

Ik heb de zowel de oude houten versie van catan, (inclusief uitbreidingen 5/6, zeevaarders, steden & ridders) als de luxe koffer voor het basisspel (incl 5/6 spelers).

Je lijkt vrij stellig dat je niet van plan bent ooit nog een uitbreiding als steden en ridders te kopen. Als je die optie open zou laten, is de kunststof versie nog een overweging waard. Steden en ridders biedt zoveel extra mogelijkheden in het spel die het mijns inziens echt wel leuker maken. Maar goed, als je dat niet wilt raad ik dus de luxere houten versie aan.
El_Capitan
30 Nov 2014 om 18:38
O ja, goed punt Thijs. Sowieso de uitbreiding Steden en Ridders kopen. Zonder dat speel je geen echt Catan. Het maakt het spel iets meer alleen maar een potje dobbelen.
Kev
30 Nov 2014 om 18:43
Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik op basis hiervan toch maar voor de deluxe-versie kies, en mede ook omdat ik net een video zie van iemand die de kunststof-versie kocht, waarbij de bordstukken heel gauw scheurden op het moment dat hij ze los moest drukken uit de kartonnen houder. Ook waren de bordstukken heel slecht bedrukt en moest hij ze terugsturen voor vervanging. Vind dat niet echt spreken van een hoog kwalitatief product en vraag me af hoelang zoiets mee gaat. Met hout materiaal weet je inderdaad wel dat het kwalitatief gezien goed zit, en het niet gauw stuk gaat.

En nee, ik denk niet dat ik de uitbreidingen wil spelen, of kan spelen eigenlijk. Vind de steden & ridders uitbreiding zelf wel leuk, maar denk (in alle eerlijkheid) dat het het spel te complex maakt voor de mensen waarmee ik het speel (Monopoly-publiek). Het is al gauw te ingewikkeld voor ze, spel moet dus een beetje toegankelijk blijven en makkelijk uit te leggen zijn. Ik zit met de basisversie wel goed!
Thijs M

30 Nov 2014 om 19:32
Ik denk dat je dan met al je afwegingen een prima keuze maakt. Veel spelplezier!
Piet
30 Nov 2014 om 19:56
Alleen als je zeker weet dat je nooit met uitbreidingen wilt spelen zou ik voor hoor gaan, anders voor plastic. De laatste uitbreiding is namelijk alleen geschikt voor de plastic versie en dat zal voor eventuele andere toekomstige uitbreidingen niet anders zijn denk ik. Hier is overigens wel weer een oplossing voor: een soort conversiesetje van 10 euro zodat het allemaal past